1

Get Pony. Cum funcționează și la ce folosește

get_pony_car_sharing_cluj

Prima dată când am făcut cunoștință cu un serviciu de transport public în regim de “sharing” a fost când am pășit în Paris, acum câțiva ani. Mulți. Să tot fie 5-8 ani, nu mai rețin exact. Dar îmi amintesc destul de bine că niciunul dintre cei cu care eram nu a putut spune “băi, ăsta e bike sharing!”. Nu știam că există așa ceva. Prin urmare, mi-a luat ceva timp să mă prind despre ce e vorba. Am întrebat un localnic.

Și pentru că la noi toate ajung mai târziu ca la cei din vest, abia anul ăsta am început să văd în teste un serviciu asemănător, demarat de municipalitatea clujeană. Din câte stiu eu, in prezent e tot in faza de analiza.

Însă, nu despre asta vreau să-ți vorbesc, ci despre Get Pony, primul serviciu de tip “car sharing” de la noi.

S-a lansat în Cluj. Este încă în perioada de teste și eu am fost unul dintre cei care au apucat să-l folosească. L-am testat cam în toate situațiile, pentru că am avut câteva care în mod normal nu apar în faza de testare. Astfel că în rândurile care urmează voi detalia despre ce înseamnă Get Pony, cum funcționează, cum nu funcționează, cum e în comparație cu un taxi și la ce cred că e ideal de folosit.

Ce este Get Pony

Get Pony este un serviciu de tip “car sharing” adaptat unui oraș aglomerat sau care tinde să devină din ce în ce mai sufocat, precum e Clujul. Operatorul îți pune la dispoziție un parc auto, format din mașini de volum mic, pe care le poți lua de oriunde, pe care le poți folosi ca și cum ar fi ale tale, și pe care le poți lăsa oriunde în oraș. Diferența nu e mare între mașina ta personală și o mașină Get Pony, ba chiar e insesizabilă. Am avut emoții inițial, că nu știam exact cum va fi, dar efectiv m-am simțit ca-n mașina mea cu 2 mici excepții: nu avea suport de telefon și nici încărcător. Eu am avut nevoie de GPS ca să găsesc o adresă anume și am fost nevoit să țin telefonul în mână.

Cum funcționează Get Pony

Pe scurt, simplu. În sensul că nu e deloc complicat, cel puțin nu pentru un early adopter. Se prea poate să fie greu de folosit pentru un atehnic, dar încă n-am auzit vreo reacție din partea unuia.

Ca să folosești Get Pony ai nevoie de un smartphone. E vital. Mașina se deschide și se închide cu el. Deschiderea înseamnă începerea cursei, închiderea ei, prin deducție logică, semnifică finalizarea cursei. Pentru a face toate procedurile astea, ai nevoie de aplicația oficială, pe care o gasesti de azi disponibila atât pentru iOS, cât și pentru Android.

Aplicația o vei instala pe device, îți vei face cont și apoi deschizi harta. Următorul pas e să scrutezi împrejurimile și să-ți alegi mașina care e în proximitate. Aplicația îți va spune cât timp vei parcurge pe jos până la mașină, cât combustibil mai are și cum arată la exterior și interior. Dacă-ți convine, o rezervi și pentru o jumătate de oră știi că n-o va mișca de acolo nimeni. Odată ajuns la ea, la mașină, te asiguri că ai activat bluetooth-ul telefonului și apeși “start rental”. În câteva secunde semnalizatoarele mașinii se vor aprinde și mașina se va deschide. Acum poți intra în ea.

3A352B2E-66B5-4A44-82CA-E5145833ECD3

Înainte de a începe cursa trebuie să folosești sistemul de rating ca să-i spui operatorului cum ai găsit mașina. Ai de bifat între 1 și 5 stele pentru a evalua exteriorul mașinii, și tot între 1 și 5 pentru interior. Acest pas este foarte important pentru că operatorul va ști cum a folosit mașina cel dinaintea ta, iar asta-l va ajuta să ia decizii pentru a gestiona eventuale probleme apărute și care pot face ca experiența ta să fie mai puțin confortabilă sau plăcută.

Ești în mașină deja, ai evaluat totul și cauți cheia. E în torpedo, într-un locaș special amenajat pentru ea, care e inclusiv luminat ca să o poți repera ușor noaptea. Tot acolo vei găsi și actele mașinii, pe care le poți arăta polițistului care te-ar putea opri.

Ai grijă să-ți reglezi oglinzile, scaunul și chiar volanul. După ce faci asta, poți “da cheie” și pleca de pe loc.

Cât costă o cursă cu Get Pony și cum e prin comparație cu un taxi 

Depinde pe cine întrebi. Unul îți poate spune că e scump, altul că e ieftin sau chiar normal. Eu sunt în a doua și a treia categorie. Get Pony te taxează la minut. 1 minut = 1 leu pentru Volkswagen UP, 1,25 lei pentru Smart. Diferențierea este valabilă de astăzi, în perioada în care am testat eu a fost preț unic de 1 leu.

În multele situații în care am folosit Get Pony în Cluj, nu am depășit niciodată 25 de lei. Cred că asta a fost cea mai lungă și “scumpă” cursă pe care am făcut-o. În rest, media a fost undeva la 15 lei.

Dacă e să facem o comparație cu un taxi, cred că nu e mai scump. Durata curselor e aceeași, iar taxiul îți ia din start 2,25 de lei pentru pornire, apoi 2,25 de lei pe kilometru.

60901C08-FD9F-420B-A38A-2A80134DD515

Am testat un taxi în paralel cu Get Pony.

Situația a fost următoarea: am decis că-mi las mașina o zi acasă ca să nu am plasă de siguranță în caz că Get Pony nu mă ajută în rutina zilnică. Am plecat din Florești cu gândul că voi lua prima mașină de la intrare din Cluj, de pe Calea Florești. Dar pentru că în ziua respectivă comanda de rezervare a Get Poney nu a funcționat, n-am riscat să mă dau jos din mașina în care eram și să mă trezesc că nu pot deschide usile. Am decis că mă dau jos la Billa și de acolo iau un taxi până pe Dorobanților, ceea ce am și făcut. În drum spre destinație mi-am dat seama că “a rezerva” nu e tot una cu “a deschide mașina” așa că de îndată ce am văzut pe hartă că am Get Pony pe Eroilor, i-am spus taximetristului să mă lase acolo, lângă masina. Am plătit în jur de 7 lei. Cursa nu a durat mai mult de 5-6 minute, atât ar fi fost și cu Get Poney. Într-adevăr, după cum bănuisem, am putut lua mașina.

Cum plătești

În acest moment există varianta de plată prin card, adică ai un card atașat contului tău de unde se trag banii la finalul cursei. În scurt timp plata va fi posibilă și prin debit direct, și prin PrePay.

Da, se aplică și TVA. 1 leu + 24%.

Get Pony în situații neprevăzute, urgente

Aici s-ar putea să ai o problemă. Nu tot timpul găsești un autoturism foarte aproape de tine. În zona centrală, media pe care ar trebui s-o parcurgi până la Get Poney ar fi cuprinsă între 7 și 10 minute. Dar mașini încă se aduc pentru a îmbogăți parcul auto, deci s-ar putea să nu mai fie valabilă observația odată ce Get Pony devine mainstream. Până în prezent s-au adus 25 de mașini, iar în total vor fi 50. 25 Volkswagen Up și 25 Smart, toate noi.

Când am avut eu situația de urgență, mașina pe care am luat-o de pe Eroilor mă aștepta în parcarea subterană de la Silver Business Center, de pe Dorobanților. A fost un Volkswagen Up pe care l-am deschis cu ușurință, normal. Pornirea, însă, a fost mai anevoioasă, în sensul că deși se aprindea bordul, motorul nu pornea. M-am frustrat puțin pentru că mă grăbeam, tocmai am fost anunțat că s-ar putea ca cineva să-mi fi intrat prin efracție în birou.

Primul gând a fost s-o abandonez și să chem un taxi. Am luat în calcul faptul că s-ar putea să dureze și am decis să restartez cursa. M-am gândit că o fi din cauza conexiunii telefonului, eram, totuși, în subteran. Am blocat mașina cu mine înauntru. Știu, am riscat aici, puteam să rămân acolo mult și bine. Așadar, am terminat cursa, mașina s-a blocat, apoi am i-am spus mașinii prin intermediul aplicației că vreau o cursă nouă. Mașina a reacționat, s-a deblocat și, spre bucuria mea sinceră, a pornit și motorul. Am plecat bine, mersi, și am ajuns în timp util la destinație. În aceeași zi am testat Get Pony în parcarea subterană de la Iulius Mall, folosind conexiunea de date, și nu am avut nicio problemă. Mașina a fost aceeași, nu am schimbat-o. Ca notă generală, dacă sunt pe fugă, m-aș gândi de două ori înainte de-a o băga într-o parcare subterană. Niciodată recepția semnalului nu e aceeași.

Parcarea și Get Poney

O singură dată am avut problema asta, de a nu găsi parcare în timp util. Strada pe care trebuia să ajung e în zona centrală, deci știam ce mă așteaptă. Cred că acolo a fost și cursa aia de 25 de lei. Partea bună e că deja există discuții cu municipalitatea pentru parcări dedicate Get Pony, pentru zonele “hot” ale Clujului. Deci nu o să fie probleme la capitolul ăsta.

În ceea ce privește parcarea în afara zonelor dedicate, care cred că vor deveni realitate într-un viitor foarte apropiat, dacă parchezi mașina în locurile normale, nu trebuie să plătești tu parcarea. Pachezi frumos, termini cursa și pleci fără să te uiți înapoi.

Orele de vârf

Sunt luate și ele în cosiderare. La prima vedere ai crede că-s o povară financiară, cum i s-a întâmplat lui Gabi, dar l-am întrebat pe Iulian Pădurariu, managing partenter Get Pony, inclusiv detalii despre aceste aspect. Cu ocazia asta am aflat cum funcționează aparatul de taxat al taxiurilor și algoritmul Uber prin care actualizează prețurile în funcție de context (cerere mare, condiții meteo etc). Pe scurt, la taxi prețul final este dat de o combinație de “pornire”, “în mișcare” și “oprire”, de asta nicio cursă care folosește același traseu nu costa la fel. Pe de altă parte, Uber are un algoritm de “surge” prin care crește prețul după cum am punctat anterior. O să vă las două link-uri ca să înțelegi mai bine despre ce vorbesc: link pentru taxi, link pentru Uber.

Când vine vorba despre Get Pony la acest capitol, află că oamenii s-au gândit să facă un algoritm de surge care combină cele două concepte, al taxiului și al Uber, dar care în loc să crească prețul final, îl scade. Cum o să facă asta? Simplu. Când mașina în care te afli merge cu mai puțin de 15 km/oră, atunci aplicația deduce că ești parte dintr-o arteră aglomerată și poate scădea prețul per minut cu până la 50%. Acest feature e în dezvoltare, deci e cu etichetă de “coming soon”.

Implicarea în accidente rutiere

Se pot ivi. Oricât de bun conducător auto ai fi, trebuie să iei în calcul și o astfel de situație. Dacă accidentul este unul ușor, totul se desfășoară fără complicații. Procedura e aceeași ca în cazul mașinii proprii. În cazul unui accident mai serios, atunci e musai să faci uz de call support ca să primești (mașină de) asistență.

Suni la “centru” apăsând butonul contact din dreapta-jos, din aplicație.

Naming

Namingul este foarte bun. Prin naming mă refer la nume. Get Poney devine “ponei”. Apoi poneiul devine “poneiul meu” și te vei trezi că le explici prietenilor că tu pleci acasă cu poneiul sau că te așteaptă poneiul la colț.

Get Poney devine un bun personal fără să-ți dai seama. La mine s-a întâmplat fix după prima tură. Sunt convins că așa ți se va întâmpla și ție.

Concluzie

Get Pony poate fi folosit la orice, atâta timp cât rămâi în zona delimitată, bine reprezentată pe hartă. Deocamdată zona asta înseamnă strict Cluj, dar se va extinde și pentru Florești, Baciu și așa mai departe.

Pentru câteva minute ai o mașina personală, în care vei găsi tot ce-ți trebuie pentru o scurtă călătorie plăcută. Din câte știu eu, deja s-a rezolvat cel puțin una dintre cele două neajusuri de mai sus, și anume acum există încărcătoare pentru telefon.

Foarte important e că odată asimilat mental, dacă ești dependent de mașină cum sunt eu, Get Pony îți oferă un confort și-o relaxare ceva de speriat. E lucru mare să n-ai mașină dar să știi că oricând ai la colț una pe care o poți folosi urgent. Cele mai comune situații vor fi cele în care mergi la o întâlnire, trebuie să pleci sau să vii la aeroport, gara sau autogară, când îți duci mașina în service și n-ai cu ce reveni la birou ori, de ce nu, când pleci de la birou acasă. Și invers.

Nu se fumează în mașină. Nu se bruschează nimic, se merge frumos cu ea ca și cum ar fi a ta, că ești om educat și te comporți ca atare. Conduci prudent. Ca să se dezvolte, serviciul ăsta are nevoie de oameni ca tine, care înțeleg ce înseamnă cel puțin termenul de investiție, ca să nu mai vorbim te costuri, service, customer care etc.

O să revoluționeze Get Pony transportul public? Nu cred. Dar cu siguranță oferă o alternativă viabilă și eficientă pentru cele existente acum. Eu sunt încântat de serviciu și-l recomand deja ori de câte ori am ocazia.

Marian Hurducaș

One Comment

  1. Ideea pare una destul de indrazneata si utila, am mai vazut-o prin alta parte, mi-au povestit si niste prieteni despre lucrul asta, tot citind dintr-un articol. Sincera sa fiu, abia astept sa se extinda si sa testez serviciul, sunt tare curioasa de cum e conceputa aceasta idee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *