7

Snapchat a prins deja în România. Cifre, explicații și alte păreri

marian_hurducas_snapchat_profile

Știi de Snapchat, da? Ai auzit cel puțin o dată. Probabil ai auzit și păreri care spun că deși e adoptat în masă pe dincolo, prin Vest, la noi nu o să prindă. Da, în momentul prezent Snapchat face parte din categoria rețelelor de socializare căreia unii se grăbesc să-i graveze piatra funerară. Vorbesc despre situația din România, nu știu cum e în altă parte, deci o să mă rezum la ograda noastră.

Bun. Dar cum de nimeni nu crede în potențialul Snapchat, dacă toată lumea vorbește despre rețea peste tot? Păi… e simplu.

Să definim “nimeni” pentru început. Când spunem că nimeni nu crede în potențialul Snapchat, ne referim la cunoștințele noastre, la prieteni. Ce au ei în comun? Vârsta. E apropiată de 30 de ani. Iar oamenii la 30 de ani au o problemă mare cu necunoscutul. Nu cunosc oameni mai tineri ca ei cu cel puțin 10 ani și ce nu cunosc sau înțeleg, resping. Pentru că au o părere bună despre ei, nu mai sunt fanii testării lucrurilor noi. Ei oricum le știu pe toate și sunt foarte buni în ceea ce fac. Ce le trebuie lor mai mult? Situația asta e foarte gravă, mai ales dacă o întâlnești la un om de comunicare, marketing sau advertising.

Ce este Snapchat? Rețea de socializare sau aplicație de mesagerie instantă? Și… cum este Snapchat?!

Pentru început… este respingător. Rețeaua, care poate fi accesată doar de pe smartphone, a evoluat mult în ultimul an și a tot adăugat funcționalități noi, astfel că îți va lua ceva vreme până te prinzi cum funcționează toate. După ce ți-ai făcut trainingul și înțelegi părțile de bază, o să ți se pară că mai intuitiv de atât nu putea fi. La Manafu pe blog poți găsi câteva link-uri uitile care te vor ajuta să folosești aplicația mai bine.

E intrigant. De ce ai sta pe Snapchat când ești deja pe Facebook? Oricum aici nu ai niciun prieten, nu ai cu cine să conversezi. Și… la naiba… și asta e o rețea de socializare de trimis mesaje? Nu, nu și nu! Am observat că majoritatea fac confuzia asta. Snapchat nu e serviciu de mesagerie precum What’s App sau Facebook Messenger. Într-adevăr, are modulul de mesagerie instantă, dar nu el duce greul aplicației, ci My Story! Faptul că mesajele dispar după un timp definit pe care îl poți seta să fie între 1 și 10 secunde, e doar un argument de marketing foarte bun, nu și motivul pentru care Snapchat e popular.

De ce cred asta? Pentru că oamenii din spatele Snapchat și-au dat seama că arhivarea e inutilă. La ce îți folosește timeline-ul? Oricum se uită peste el maxim 0,1% dintre cei care te urmăresc. Nici tu nu stai pe timeline, stai pe newsfeed! În aceeași ordine de idei, la ce îți folosește arhiva mesageriei instante? De câte ori ai căutat ceva în ea? Eu de prea puține ca să fiu convins că îmi e necesară.

24 de ore

My Story, care este un fel de timeline public, arhivează maxim 24 de ore un snap. Apoi dispare. Mai mult decât suficient dacă vrei să vezi ce a publicat o persoană în ultima vreme. Dacă se întâmplă să fi văzut tot Story-ul cuiva, dacă a publicat ceva nou, când vei da play, vei primi ultimul snap adăugat. Totul e foarte bine construit și comportamentul userilor este foarte atent studiat. Dacă vrei să faci conferință video, Skype alike, o faci printr-un gest care poate fi executat sub o secundă!

Să nu mai zic că Snapchat a reinventat distribuția știrilor. Ai auzit că audiența Snapchat e formată din teenagers, da? Ei, echipa Snapchat, cu partenerii lor precum CNN, MTV, Daily Mail sau National Geographic au pus bazele modulului Discover. Și au făcut știri pentru copii. Sunt împachetate foarte… eye candy, și astfel că fiecare știre are o copertă cu sunet, grafică, secvențe video și animații! Inclusiv cele despre dezastre, terorism sau politică.

Nu are butoane de like, share sau comment, dar nimeni nu le simte lipsa. Iar asta cred că este un lucru important, o să explic mai jos de ce.

Experiența personală și factorul cheie

Am aplicația instalată de foarte multă vreme în telefon. Mă rog, eu am multe aplicații pentru că zilnic testez ceva nou. Mi-a fost greuț cu ea la început. Nu știam ce conținut să pun, nu prea înțelegeam cum și la ce să-l folosesc, astfel că am tot amânat să-l înțeleg. Imediat ce am intrat în 2016 am pus mâna pe el și m-am încăpățânat să-i dau de cap. Și m-a prins. Am vrut, în principal, să înțeleg cum pot integra Snapchat în campanii de comunicare pentru clienții agenției.

Ca să am cu cine conversa pe rețea, am decis că trebuie să-mi popularizez contul de Snapchat pe rețelele pe care sunt deja cunoscut. Mișcarea a dat roade. Acum cred că am undeva peste 100 de prieteni. Nu toți sunt activi, e drept, dar primul pas l-au făcut și au intrat în rețea. Mă urmăresc zilnic, în funcție de ce și cum public, în jur de 30-40%.

Cel mai greu mi-a fost să mă filmez, dar după o lună în care zilnic am făcut-o, e deja rutină gestul. Scot telefonul dacă vreau să public ceva chiar și pe stradă… și mă filmez. Deși pare stupid simple, Snapchat e complex. Poți face extrem de multe, creativitate să ai. Pe mine m-a prins atât de tare încât m-am surprins stând mai mult pe Snapchat decât pe Facebook sau orice altă rețea. Așa că nu mă miră articolele care spun că Facebook ar pierde useri în favoarea Snapchat.

Pentru că nu are butoane de like, share sau comment, Snapchat e într-o mare măsură hate speech proof. Adică… nu mă poate nimeni înjura dacă nu-i convine ceva la mine, cel puțin nu o poate face public ca să-i atragă și pe alții. Astfel că eu mă simt în largul meu să debitez ce vreau și să fiu cât mai natural! Și cu ocazia asta, am ajuns și la răspunsul întrebării “de ce stau oamenii pe Snapchat, că eu nu văd rostul?!”. Nu-i vezi rostul pentru că nu încerci să-l înțelegi, pentru că dacă l-ai înțelege ai ajunge la concluzia că naturalețea și autenticitatea postărilor de pe Snapchat sunt, de fapt, factorul cheie al Snapchat, nu mesajele care se autodistrug.

Snapchat este folosit în România!

Da. Este foarte folosit. Din observațiile mele, 6 din 10 teenagers folosesc Snapchat. Am un defect profesional mai ciudat, sunt  atent pe ce rețele stau oamenii când merg pe stradă, când sunt la cumpărături sau la cafea. La Târgul de Crăciun de la Cluj, Mihai și echipa sa de la Ludoteka s-au ocupat de Căsuța lui Moș Crăciun. Timp de o lună au avut tangență cu copii de toate vârstele, inclusiv de liceu. Știi de ce m-a sunat Mihai într-o zi? Să mă întrebe ce este Snapchat și cum îți poți face cont! Toții copiii veniți la ateliere publicau content pe Snapchat.

Așa am ajuns la concluzia că într-o confruntare cu celelalte rețele de socializare, Snapchat nu s-ar plasa pe un loc codaș. Snapchat este folosit în România! Mai jos am și câteva cifre.

Am recrutat prin Snapchat

Încă nu am stabilit detaliile, dar cred că pot spune că avem deja un coleg nou în agenție. Are 18 ani, e în ultimul an la liceu, face editare video și design într-un mare fel și mi-a ținut deja câteva traininguri despre Adobe Premiere.

L-am descoperit pe Snapchat. Nu, nu l-am descoperit. Ne-am descoperit și așa am intrat în vorbă. Mi-a timis portofoliul într-un minut pe mail și câteva zile mai târziu am avut primul interviu video via Snapchat. El e din Galați.

Cred că în momentul ăsta Necktie Agency e prima și singura agenție din România care a recrutat prin intermediul Snapchat. N-a fost nimic deliberat, s-a întâmplat pur și simplu pentru că Snapchat ne-a oferit o oportunitate și noi am profitat de ea. Ți-am dat detaliul ăsta ca să înțelegi că Snapchat are potențial foarte mare pentru foarte multe domenii, nu ca să ne lăudăm cu relizările noastre, pentru că nu ne este specific.

Apropo, l-am folosit deja și pentru campanii de comunicare ale unor clienți și suntem mulțumiți de rezultate. Deocamdată nu avem cu ce să le comparăm, din păcate, dar suntem mulțumiți.

Cifre

Oficiale nu avem, cel puțin nu încă. Dar asta nu înseamnă că nu putem colecta câteva, ca să ne facem o idee despre audiență.

Am făcut rost de câteva date să și o să le pun ca să terminăm cu speculațiile, pentru că oamenii din industria de comunicare au devenit niște oameni ai cifrelor, deși meseria lor a fost cândva alta. Pentru ei este și articolul ăsta scris de Oana în toamna anului trecut. Poți da click și aici, și aici. Robert îți explică de ce ar trebui să incluzi Snapchat în strategia de comunicare.

Revenind la ideea principală, am convins multe persoane să folosească Snapchat. Toate sunt încântate de rețea. Două dintre ele sunt Ioana Chișiu, blogger de fashion și prezentator TV, și Mircea Bravo, care, atenție, nu e vlogger! Ioanei i-am “vândut” Snapchat anul trecut, prin luna noiembrie, lui Mircea prin decembrie.

Le-am cerut screenshot-uri din My Story. Ioana are undeva la 2.000 de vizualizări per snap, și numărul crește zilnic, iar Mircea 6.000, în creștere cu 2.000 față de joia trecută când m-am uitat prima dată. De menționat că Mircea și-a promovat contul de Snapchat în ultimul video pe care l-a publicat recent.

ioana_chisiu_snapchat

Snapchat – My Story – Ioana Chisiu

 

mircea_bravo_snapchat

Snapchat – My Story – Mircea Bravo

Conform lui Marius, care e convins că Snapchat nu va prinde în România cum nu a prins nici Twitter, cele câteva mii de useri pe care le speculează el l-ar urmări toate pe Mircea Bravo sau Ioana Chișiu. Ei sunt doi useri care viețuiesc în provincie, și ca să nu avem discuții inutile, am adresat întrebarea unui vlogger care-și face veacul prin Capitală. Nu pot să-ți spun numele și nici câte vizualizări are per snap, va trebui să mă crezi pe cuvânt că are cifre mult mai mari decât vezi mai sus.

Dacă 2.000 de vizualizări sau 6.000 ți se par puține, spune-mi, te rog, ce audiență zilnică au blogurile cunoscute și în cât timp au coagulat-o.

Dintre vedete știu că Inna folosește Snapchat, și o face deja de vreo jumătate de an, dacă nu mă înșel. Acum câteva luni dădea autografe fanilor, pentru că pe Snapchat se și poate desena.

Concluzie

Eu cred că trebuie să nu ne mai punem problema dacă Snapchat va prinde în România, pentru că a făcut-o deja, ci ar trebui să ne întrebăm cât va crește. Și, în curând, niște creatori de conținut multimedia, precum Ioana sau Mircea, își vor putea monetiza activitatea de pe conturile lor de Snapchat.

Snapchat e folosit în România, dar pentru că în agenții sunt oameni cu medie de vârsta cuprinsă între 25 și 30 de ani, nimeni nu știe nimic despre rețea și nici nu vrea să afle ce e cu ea! Așa s-a întâmplat și cu Instagram, până au început clienții să ceară că au tot auzit de platformă.

Uite, am demonstrat eu într-o oarecare măsură că publicul comercial stă pe Snapchat. Ah, nu poate fi măsurat cu exactitate? Nu, nu poate. Explicați-mi care e rețeaua socială care poate fi măsurată corect 100%.

Pentru noi, românii, Snapchat e “lumea de dincolo” a rețelelor de socializare. Toți știm că există “lumea de dincolo” și că acolo s-ar duce oamenii după ce mor, dar dacă nu avem cifre, aia nu înseamnă că nu e populată. Think about it.

Marian Hurducaș

7 Comments

  1. CocaCola vinde senzații, nu produse, e normal să își crească publicul. Eu am găsit metode de monitorizare prin social media și pentru alți clienți, cea mai banală e pagina dedicată, cu număr de telefon dedicat. Sună telefonul respectiv, e clar că reclama funcționează, indiferent de mediu.

    • Nu am cum să fiu de acord cu tine și metoda aia o folosim mulți, nu e nouă. Putem continua discuția asta mult și bine, dar hai să rămânem la ideea principală, cum că Snapchat nu ar rpinde în România. Nu dacă se poate vinde ceva prin Snapchat în România.

      • Eu nu am zis că a prins, doar că e posibil să mă înșel, și dacă mă înșel, cu ce m-ar putea ajuta o aplicație folosită de adolescenți care nu au bani, că nu are sens să le promit clienților campanii pe undeva dacă nu vor obține rezultate. Altfel ce rost ar avea să ne entuziasmăm…

        • Adolescentii aia vor avea bani curand. Acum poti sa faci niste campanii de awareness / lansari de produse noi / testare de apps / invitatii la eventuri…

  2. Ok, să zicem că mă înșel, adolescenții români stau pe Snapchat, aplicația va rupe la noi. Ajungem la următoarea problemă, ce ai putea să vinzi unor adolescenți pe Snapchat și mai ales, cum? Și să nu vorbim de notorietate, mă refer la niște rezultate concrete, clienții vor vânzări. Pentru că puterea de cumpărare nu e la adolescenți, ci la cei peste 25-30 de ani. Aceeași problemă ca și la vloggeri, au mulți fani, dar când e vorba de generat vânzări astea se lasă așteptate, pentru că publicul lor nu are putere de cumpărare. De asta și mulți vloggeri de la noi încearcă să migreze către un public țintă mai matur. My 2 cents…

    • Spune-mi, te rog, in afară de e-commerce, cine-ți poate furniza date concrete despre vânzări? Eu credeam că am înțeles până acum că social media nu este despre vânzare imediată. E despre comunități, plus valoare, convesații și așa mai departe. Pur și simplu audiența/comunitatea se cultivă, se aducă, nu i se bagă pe gât produsul sau serviciul și nu așteptăm să ne și spună că-i și place gustul. Cât despre vloggeri care nu vând, te duc eu la unul care vinde și dacă spune numele firmei după cum e ea trecută în registrul comerțului. Trăgând linie, cei doi cenți ai mei fac referire la superficialitate și comoditate. Ne-am obișnuit cu cifre și rezultate peste noapte, iar ăsta e un comportament nociv. Nu totul este despre cifre, și clienților ar trebui să le explice mai mulți “specialiști” detaliul ăsta. Apropo, CocaColaRO este pe Snapchat. Și Mango. Și pe restul te las să-i cauți tu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *